Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Stres nie taki zły

Stres nie taki zły
23 lipca 2018 Redakcja DZIECI

Spora część rodziców wkłada dużo wysiłku w ochronę dziecka przed stresem i przykrością. Rodzice spełniają wszystkie dziecięce potrzeby, chronią przed trudnymi sytuacjami i doradzają jak rozwiązać problemy. Wszystkie te starania mają dać jeden wynik – ochrona dziecka przed kłopotami i wynikającymi z nich negatywnymi emocjami. 

Niestety żaden, nawet najlepszy rodzic nie jest w stanie zadbać o swoją pociechę tak by była cały czas szczęśliwa i wesoła. I wcale nie musi tego robić. Rozwój to również mierzenie się z trudnościami oraz doświadczania wszelakich emocji. W budowaniu wiary w siebie i osiągnięciu dojrzałości na pewno dziecku nie pomoże rozwiązywanie za niego każdego kłopotu.

Stres jest nieodłącznym kawałkiem naszego życia, a nawet jest warunkiem przetrwania i całego postępu cywilizacyjnego. Stres działa na człowieka motywująco – mobilizująco do działania i poszukiwania rozwiązań. To dzięki stresowi dzieci uczą się sobie radzić z nowymi wymaganiami, jakie narzuca im środowisko i rozwijają się wypróbowując nowe sposoby postępowania.

Trzy fazy stresu

Hans Selye podzielił stres na trzy fazy. Dwie pierwsze są zjawiskami przystosowawczymi, a trzecia ostatnia jako jedyna jest dla człowieka szkodliwa. Faza pierwsza to faza alarmowa. Człowiek napotykając nową, trudną bądź zagrażającą sytuację, doświadcza szoku. Następnie człowiek podejmuje kroki, które mają na celu powrót do równowagi. Faza druga to faza przystosowania. Organizm człowieka uczy radzić sobie ze stresorem. Jeżeli organizm nie jest w stanie poradzić sobie ze stresorem przez dłuższy czas to następuje faza trzecia – wyczerpania. Tu wskutek ciągłego napięcia i przewlekłego stresu  pojawiają się tak niekorzystne zjawiska jak: wyczerpanie, obniżenie odporności lub choroby psychosomatyczne.

Sygnałem, że dziecko przeżywa taki negatywny stres mogą być jego skargi na bóle brzucha, problemy ze snem, zwiększona drażliwość i niepokój, brak apetytu, moczenie się, tiki nerwowe, bóle głowy itp. Jeśli stres trwa zbyt długo może on być dla organizmu człowieka niebezpieczny. 

Nie każdy sposób jest dobry

Małe dziecko codziennie styka się z jakimiś stresorami. Wpływają na jego samopoczucie i działanie w większym bądź mniejszym stopniu. Zamiast chronić przed tym dziecko spróbuj nauczyć go jak skutecznie radzić sobie ze stresem. Warto pamiętać żeby dziecku wytłumaczyć, że stres nie musi być zły. To metody radzenia sobie z nim i wynikające z tego konsekwencje mogą być złe.

Pamiętajmy, że dziecko lubi nas naśladować. Dlatego zwróć uwagę na to jak ty radzisz sobie ze stresem, aby później dziecko nie powielało twoich niekoniecznie dobrych rozwiązań.

Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem: medytacja, joga, relaksacja, uprawianie jakiegoś sportu, wyjście na spacer lub podjęcie jakiejś innej odprężającej aktywności, skoncentrowanie uwagi na rozwijaniu swojej pasji. Bardzo korzystna jest tutaj także rozmowa o emocjach, poszukiwanie wsparcia i rady u bliskich, a także próby wpływania na źródło stresu i rozwiązanie problemu. Gdy nauczysz swoje dziecko korzystania z takich metod, jest szansa, że w wielu przypadkach uda mu się uniknąć szkodliwego negatywnego stresu.