Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Siedem najtrudniejszych języków świata. Recenzja

Siedem najtrudniejszych języków świata. Recenzja
12 maja 2022 Redakcja DZIECI

Podobno nasz osobisty język ojczysty znajduje się w grupie siedmiu najtrudniejszych języków świata. Gdy uświadomimy sobie, że operujemy nim od dzieciństwa, w naturalnie wyuczony sposób można poczuć nawet pewien odcień dumy, że poradziliśmy sobie z tym zadaniem w mniej lub bardziej udany sposób. Jednak spoglądając na polską mowę z punktu widzenia obcokrajowca naukę języka polskiego można dostrzec jako wyzwanie o szczególnym stopniu problematyczności. 24 lutego decyzje prezydenta Rosji znacząco zmieniły bieg historii w Europie środkowo-wschodniej. W naszym kraju gościmy tysiące obywatelek i obywateli Ukrainy, którzy musieli uciekać przed wojną. Ich dzieci trafiają do polskich przedszkoli i szkół stając nie tylko przed kwestią odnalezienia się w nowym miejscu, ale i zadaniem nauczenia się polskiego, aby móc rozumieć i być rozumianym.

Wiele polskich wydawców wraz z autorami książek dla dzieci dokonało już niemałego wysiłku, by do ukraińskich dzieci dotarły książki przetłumaczone na ich język ojczysty. W moje ręce zaś trafiła książka innego pokroju, a kluczowa w nauce – „Mój pierwszy elementarz polsko-ukraiński. Czytamy metodą sylabową. Мій перший буквар” Alicji Karczmarskiej-Strzeborskiej, Natalii Kudiny i Oksany Feletskiej (wyd. Greg, 2022). Ten przyjazny podręcznik zaprojektowano, by wesprzeć uczennice i uczniów w czytelny i zrozumiały sposób. Część elementarza to strony poświęcone każdej z liter polskiego alfabetu, a także dwuznaki z zapisem możliwych relacji spółgłoski z samogłoską, przykładami zdań i rysunkami. W następnej części zaprojektowano plansze tematyczne ułatwiające naukę słówek – uczucia, kolory, ubrania, sport, ciało, rodzina… Autorzy zadbali o to, by każdy element został przetłumaczony na język ukraiński, pojawia się także zapis fonetyczny. Przyjęty schemat jest klarowny i zaprojektowany zgodnie z zasadami tworzenia książek wspierających naukę czytania (duże litery, prosta czcionka). Drobne elementy ilustracyjne uatrakcyjniają całość i dodatkowo wspierają dzieci.

Nauka czytania metodą sylabową jest procesem kładącym nacisk na uczenie dziecka odczytywania słów nie za pomocą oddzielonych, wyrażanych po kolei głosek, a w bardziej naturalny sposób dzielenia ich na sylaby. Dzięki takiemu podejściu procesy nauki mówienia oraz czytania zbliżają się do siebie, co ma na celu naturalne wsparcie dziecka w zdobywaniu nowej umiejętności.

Mój recenzencki egzemplarz już trafił w ręce naszych nowych sąsiadów – mam nadzieję, że pomoże dwóm wesołym dziewczynkom zarówno w nauce, jak i zbudowaniu bezpiecznej przestrzeni w szkole, do której chodzą od kilku tygodni.

Barbara Górecka / Dom Bajek