Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Projekt Zamigajmy!

Projekt Zamigajmy!
16 marca 2023 Redakcja DZIECI

Pewnego sobotniego popołudnia, Jagoda Podciborska, 5 latka, uczęszczająca do Przedszkola nr 30 w Sosnowcu wybrała się z rodzicami do kawiarni. Nudząc się trochę, nagle zauważyła grupę osób niesłyszących, którzy wzbudzili jej zainteresowanie. Zaintrygowało ją, dlaczego rozmawiają za pomocą gestów, a nie werbalnie. Zaciekawiona, postanowiła, że również nauczy się migać.

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom córki zaczęliśmy przeszukiwać Internet w poszukiwaniu filmików edukacyjnych na temat nauki podstawowych zwrotów w języku migowym dedykowanych dzieciom w wieku przedszkolnym. Szukaliśmy również wsparcia merytorycznego. Tak właśnie trafiliśmy na stronę internetową Zespołu Szkolno-Przedszkolnego dla Dzieci Niesłyszących i Słabosłyszących w Katowicach, z którym nawiązaliśmy współpracę.

Jagoda opowiadając swojej koleżance, Elizie Wojewodzie o spotkanej grupie osób niesłyszących i o języku migowym zaraziła ją swoim entuzjazmem i obie dziewczynki postanowiły, że nauczą się migać swoje imiona.

Tak właśnie narodził się pomysł stworzenia Projektu Zamigajmy. Rozpoczynając naszą kampanię społeczną, której celem jest zachęcenie dzieci do nauki polskiego języka migowego Jagoda i Eliza chciały zrobić coś ciekawego, kreatywnego, co będzie alternatywą dla spędzania czasu przy telewizorze, czy tablecie.

Dzięki akcji Zamigajmy dziewczyny pokazują swoim koleżankom i kolegom, dzieciom w przedszkolach, rówieśnikom na podwórku, że nie powinni przejmować się barierami między ludzkimi, ale właśnie je przełamywać, nie wykluczając osób z niepełnosprawnościami. Jagoda i Eliza w projekt wkładają całe swoje serce, co poskutkowało, że wiele osób usłyszało o ich przekazie, a przecież Jagoda i Eliza są jeszcze przedszkolakami.

Dziewczyny z naszą pomocą zamieszczają w social mediach filmiki. Początkowo nagrywały podstawowe zwroty „Dzień dobry”, „Do widzenia”, „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam” przy konsultacjach i wsparciu merytorycznym Pani Marty Wójcik, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego dla Dzieci Niesłyszących i Słabosłyszących w Katowicach. Obecnie filmiki nagrywają razem z uczniami z tej placówki.

Mamy w planach stworzenie bloków tematycznych ze słownictwem na konkretne okazje: Wielkanoc, Dzień Dziecka, wakacje, pory roku, dyscypliny sportu, itp. Staramy się znaleźć jak najszerszą grupę odbiorców, tak aby ta wiedza dotarła do jak największej liczby osób. Dziewczyny uczą się słówek zwrotów, czy po prostu jak zachować się przy osobie głuchej lub niedosłyszącej.

Uczenie języka migowego dzieci najmłodsze poza wskazaniem na integrację i naukę tolerancji, w sposób szczególny pobudza myślenie i wyobraźnię. Dodatkowo kształtuje motorykę małą, koordynację wzrokowo- -ruchową, spostrzegawczość. Poza tym jest to świetna zabawa, stymulacja rozwoju intelektualnego, sprawności manualnej, ćwiczenie mimiki, rozwój wyobraźni przestrzennej, pamięci oraz koncentracji.

W ramach naszego projektu realizowane są również warsztaty w przedszkolach, w których biorą udział dzieci słyszące i dzieci niesłyszące. W zainteresowanych placówkach prowadzone są również działania, których celem jest przybliżenie dzieciom świata ciszy. W ramach zajęć dzieci przygotowują maskotki projektu tzw. „ciszaki”, kolorują kolorowanki, czy tworzą własne prace plastyczne w tematyce języka migowego. Poznają zasady komunikacji z osobami niesłyszącymi, poznają pojęcia Głuchy i niesłyszący; mały krokami wprowadzane są do świata osób głuchych. W najbliższym czasie chcemy zrealizować wystawę prac plastycznych na temat upowszechnienia nauki języka migowego wśród dzieci słyszących, a także pogadanki i panele dyskusyjne dla rodziców.