Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Rysogra. Recenzja

Rysogra. Recenzja
15 września 2022 Redakcja DZIECI

Pamiętacie, dlaczego 15 września obchodzimy Dzień Kropki? Wydarzenie zostało zainspirowane książką Petera H. Reynoldsa jako święto kreatywności, odwagi i zabawy. Zainteresowanie Dniem Kropki zatacza coraz szersze kręgi, nauczyciele przedszkolni i szkolni otwierają przestrzenie sal dla swobodnej zabawy plastycznej, która zaowocować może nie tylko dobrym humorem, śmiechem i radością, ale też wystawą powstałych prac.

W podobnej atmosferze budowana jest „Rysogra” (wyd. Babaryba, 2022). Herve Tullet, autor bestsellerowego tytułu „Naciśnij mnie”, twórca interaktywnych książek i tytułów bezpośrednio angażujących odbiorcę do kreatywnego i zaangażowanego czytania, tym razem proponuje udział w grze. I to nie byle jakiej!

W pięknie zaprojektowanym białym pudełeczku, zilustrowane z charakterystycznymi dla Tulleta kreskami i kropkami w kolorach podstawowych czekają: talia 66 dużych, dwustronnych, kartonowych kart, 6 szablonów, kolorowa kostka do gry oraz instrukcja. W zabawie może uczestniczyć jedna osoba lub cała grupa, finalnie powstaje jeden duży wspólny rysunek, kilka mniejszych lub pojedynczo malowane/rysowane kompozycje – to zależy od inwencji dzieci i ich opiekunów. Granice stawia w tym wypadku tylko wyobraźnia

Karty w kropki przedstawiają zadanie do narysowania (auto, trójkąt, litery, cegły…), karty w paski instruują w kwestii sposobu (do góry nogami, drżącą ręką, drugą ręką, starannie etc.) Kostka wskazuje na liczbę i kolor. Dzięki szablonom można odrysować różne kształty. Tak pomyślana zabawa angażuje każdego uczestnika pozwalając mu szybko zapomnieć o tym, czy potrafi rysować – jak wiemy ta sprawa nieraz komplikuje życie, nie tylko dziecka, więc każda zabawa otwierająca się na inne myślenie jest w cenie.

„Rysogra” jest zadaniem na otwartość i psoty, dobrze zintegruje grupę i przyniesie uczestnikom (w różnym wieku – śmiało mogą po nią sięgnąć także dorośli) otworzenie się na postrzeganie bardziej abstrakcyjne. Rozwija poczucie własnej wartości i wspiera kreatywność. Warto dodać, że całość zaprojektowania jest przez francuskiego ilustratora z wyczuciem i swadą, jasne tło i wibrujące kolory oraz czarne wyraźne litery przykuwają wzrok, podobnie jak inne książki urodzonego w Normandii mistrza.

Barbara Górecka / Dom Bajek