Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Prawie połowa Polaków wie, jak to jest nie wierzyć w siebie.

Prawie połowa Polaków wie, jak to jest nie wierzyć w siebie.
2 listopada 2022 Redakcja DZIECI

„Co ty tam wiesz!”; „Dzieci i ryby głosu nie mają”; „Dlaczego nie piątka?” – niemal co drugi dorosły Polak słyszał w dzieciństwie komunikaty, które niszczyły jego wiarę w siebie. Tak wynika z badania „Uwierzmy w wiarę w siebie”, które zostało przeprowadzone na zlecenie Akademii Przyszłości. Niestety na wspomnieniach dorosłych się nie kończy. W Polsce dzieci nadal dorastają bez wiary we własne możliwości.

Dzieciom w Polsce brakuje w siebie wiary
46% dorosłych Polaków pamięta, że w dzieciństwie brakowało im pewności siebie oraz nie wierzyli we własne możliwości. 46% badanych w dzieciństwie słyszała częściej komunikaty niszczące ich pewność siebie.

Słowa: Jesteś do niczego! Z czym do ludzi? Czy ty w ogóle się do czegoś nadajesz? Myślałam, że jesteś mądrzejszy! Ty zawsze musisz tak nabałaganić? – usłyszane w tak wczesnym okresie życia zapisują się w psychice i są odtwarzane w kryzysowych sytuacjach w życiu np. podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Jeśli już w dzieciństwie przyklejono nam łatkę beznadziejnych, niezaradnych czy leniwych, to w dorosłym życiu nasza wiara w siebie będzie znacznie ograniczona. Większość ankietowanych wskazała, że podcinanie skrzydeł w dzieciństwie może prowadzić do braku pewności siebie w dorosłym życiu – zdecydowanie twierdzi tak niemal połowa badanych – 49%, a co trzeci, czyli 31% ankietowanych raczej się z tym zgadza.

Uwierzyć w wiarę w siebie
Badani są zgodni, że gdyby bardziej wierzyli w siebie, to mogliby osiągnąć w życiu jeszcze więcej. Deklaruje tak 71% respondentów (32% zdecydowanie się z tym zgadza, 39% raczej się zgadza).
Ponad połowa badanych, czyli 56% – uważa, że wiara w siebie i własne możliwości to cecha wyuczona, którą można w sobie wykształcić. W tej grupie badanych ponad połowa – 57% jest przekonana, że wiary w siebie można się nauczyć i buduje się ją głównie samemu, ale też pod wpływem innych ludzi. Przekonanie ankietowanych potwierdza Barbara Matuszkiewicz, psycholożka Akademii Przyszłości: „Wiara we własne możliwości to kompetencja, którą można nabyć. Jest to jednak zadanie o tyle trudne, iż ciężko je wykonać w zupełnym oderwaniu od drugiego człowieka” – mówi.

Kogo mają na myśli ankietowani, odpowiadając, że pewność siebie buduje się pod wpływem innych ludzi?
Zdecydowana większość [84%] wskazała, że są to rodzice. Mniej, ale nadal ważni w tym procesie są przyjaciele [40%], partnerzy lub małżonkowie [39%] oraz nauczyciele i pedagodzy [33%]. A także rodzeństwo – 22 %, dziadkowie – 17%, znajomi – 17%.

Jak budować pewność siebie – na przykładzie Akademii Przyszłości
Wyniki badania pokazują, jak ważna jest pewność siebie budowana w dzieciństwie. Jednocześnie wiele dzieci w siebie nie wierzy. Z myślą o nich powstał program społeczny Akademia Przyszłości, w ramach którego wolontariusz spotyka się z dzieckiem raz w tygodniu, podczas indywidualnych zajęć. Poświęca mu czas i uwagę, poznaje przyczyny braku wiary w siebie dziecka, towarzyszy mu w budowaniu pewności siebie i inspiruje do realizacji marzeń. Dzięki regularnym spotkaniom z wolontariuszem, dziecko zaczyna dostrzegać swój potencjał i wierzyć w swoje umiejętności. Wolontariusz staje się dla dziecka – przyjacielem i towarzyszem w budowaniu poczucia własnej wartości.

„Wiedziałam, że nie jest tylko wolontariuszką a przyjaciółką, której mogłam o wszystkim powiedzieć” – opowiada podopieczna Akademii Kinga o Izie swojej wolontariuszce.
„Pani Asia jest dla mnie taką osobą, która we wszystkim mi może pomóc. Pani Asia jest jak przyjaciółka” – napisała Wiktoria, podopieczna Akademii do swojej wolontariuszki Asi.
Z Akademią Przyszłości dziecko uczy się dostrzegać szanse i możliwości, dzięki którym może wypełnić swoje dzieciństwo dobrymi wspomnieniami i iść w dorosłość z podniesioną głową.
Są dzieci, które czekają na dołączenie do Akademii Przyszłości, takie jak Adam.

Jak to jest stracić kumpli?
Adam ma 8 lat i powtarza 1. klasę. Właśnie stracił kumpli, którzy przeszli do następnej klasy. A on? „Jestem samotnym – nikim” – napisał w zeszycie.
Jak to jest słyszeć „do niczego się nie nadajesz”?

Pierwszy raz 9-letni Olek usłyszał „te słowa” rok temu. Były ostre jak brzytwa. Podcięły mu nogi – na chwilę, a skrzydła – na lata. Wtedy przestał marzyć o byciu konstruktorem robotów.
Poznaj historie dzieci z Akademii Przyszłości i ufunduj Indeks Sukcesów na www.akademiaprzyszlosci.org.pl. To dzięki wsparciu darczyńców, Akademia może działać i wspierać dzieci w całej Polsce.

Akademia Przyszłości to ogólnopolski program społeczny, który wspiera dzieci w budowaniu wiary w siebie i odkrywaniu swojego potencjału. Do Akademii Przyszłości co roku od 2003 roku, trafiają dzieci z niskim poczuciem własnej wartości. W poprzedniej edycji 2021/2022 programem zostało objętych ponad 2000 dzieci z 249 szkół partnerskich, aż 61% z nich brakowało wiary w siebie.
(*Źródło: Badania własne Akademii Przyszłości)

W trakcie udziału w Akademii Przyszłości dziecko zaczyna inaczej patrzeć na siebie:

  • 82% dzieci z Akademii Przyszłości wierzy w swoje możliwości.
  • 80% adeptów Akademii Przyszłości ma ochotę na podejmowanie nowych wyzwań.
  • 72% podopiecznych Akademii Przyszłości jest pewniejsza siebie.
  • 72% podopiecznych Akademii Przyszłości potrafi nazwać swoje małe sukcesy.
  • 67% dzieci w Akademii Przyszłości odkryło nowe marzenia i cele.
    (Źródło: Badania własne Akademii Przyszłości)

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1096 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 7-10 października 2022. Metoda: CAWI.
Więcej na stronie: https://akademiaprzyszlosci.org.pl/aktualnosci/uwierzmy-w-wiare-w-siebie/