Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

„Ciało człowieka. Przewodnik dla dzieci, które chcą poznać swoje ciało”. Recenzja

„Ciało człowieka. Przewodnik dla dzieci, które chcą poznać swoje ciało”. Recenzja
29 stycznia 2023 Redakcja DZIECI

Ciało dla dociekliwych

Czy są skuteczne i naprawdę działające metody uczenia się? Szukamy ich od wieków formułując różne definicje, raz po raz ogłaszając nowe idee i pomysły. A dzieci nadal podchodzą z rezerwą do szkoły i samego procesu zdobywania wiedzy, który potrafi być przecież piękny i pobudzający nie tylko umysł, ale i wyobraźnię. Obserwując własne córki widzę, jak ważną w tym całym galimatiasie jest zabawa. Nauka przez zabawę. Zagadki, szarady, doświadczenia. Wykonywane w spokoju, bez narzuconej presji czasu, w swoim tempie.

Do tego właśnie zachęca książka aktywnościowa Katie Stokes „Ciało człowieka. Przewodnik dla dzieci, które chcą poznać swoje ciało” (wyd. Czarna Owca, 2022, ilustracje Christy Ni). W tej niepozornej publikacji dzieci napotkają na zestaw bardzo różnorodnych ćwiczeń i zadań, których tematyka skupia się wokół budowy i funkcjonowania ludzkiego organizmu. Przedstawiona wiedza zawiera ciekawe informacje z zakresu budowy komórek, układu kostnego, mięśni, skóry, mózgu, zmysłów, serca, układu oddechowego z finałem w temacie odporności oraz troski o dobrostan naszego ciała. Każdy rozdział poprzedza krótki i treściwy wstęp obfitujący w ciekawostki, nierzadko wzbogacony propozycją eksperymentu, który z łatwością można przeprowadzić w domu. Następnie autorka umieszcza ryciny przedstawiające przekroje i wnętrza konkretnych części ludzkiego organizmu, by w naturalny sposób przejść do zabawy.

 

Pomysłowe krzyżówki, labirynty, kreatywne rysunki, łączenie kropek czy wykreślanki to różnorodnie ujęte narzędzia wspierające dziecko w naturalnym ugruntowywaniu wiedzy i wiązaniu faktów z własnym doświadczeniem. Tak ujęta droga uczenia się jest efektywna i zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla uczniów (książka dedykowana jest klasom 1-3 szkoły podstawowej i przedszkolakom – w tym przypadku przyda się wsparcie rodzica czy innej osoby dorosłej), co z kolei wpływa na wzmocnienie procesu uczenia się.

Ogromnie żałuję, że nie było takich publikacji w czasie, gdy sama zaczynałam przygodę ze szkołą. Za to do dziś pamiętam każdą stronę mojej pierwszej książki przyrodniczej zachęcającej do eksperymentów, otrzymałam ją w prezencie mając mniej więcej 9 lat i spędziłam wiele godzin na przyswajaniu jej treści. Jednym słowem – to działa 🙂

Barbara Górecka / Dom Bajek